How to draw an eye

Har fått några frågor om jag kan visa hur jag ritar ögon, och nu tänkte jag då visa steg för steg hur jag gör... Typ. Observera dock att det inte är meningen att ögat ska se helt realistiskt ut.
 
Om ni ritar ett öga och gått efter denna guide och sedan lägger ut det på en blogg eller någon annan sida så vill jag att ni länkar till min blogg och skriver att ni blivit typ inspirerade av mig. He-he.
 
Dessa pennor använder jag.
Fyra nyanser av grön-blått, promarkers. En färgpenna i blått. En vit färgpenna och en vit gel-pen. En svart promarker och en 0,05 mm pigmentliner (typ samma sak som fineliner, men fineliner finns inte med en sådan tunn spets så vitt jag vet). En vanlig stiftpenna.
 
1. Först skissar jag upp ett öga. Det behöver inte det allt för bra ut, och skissen behöver inte vara vidare noggrant gjord.
 
2. Jag fyller i konturerna och suddar bort blyertsen (hade dock inte gjort det här, he-he).
Oroa er inte om det ser skitfult ut nu - det blir snyggare sen.
 
3. Jag skuggar ögonvitan med en stiftpenna i detta fall. Vanligtvis gör jag det med några gråa promarkers, men jag hade inte tillgång till dom för stunden. Detta funkar dock nog så bra.
 
(detta steg kan man istället ta i slutet, jag fyllde i ögonvråna med en hudfärgad/ljusrosa promarker)
 
4. Nu börjar jag arbeta med irisen. Jag börjar med att använda den mörkaste nyansen som jag ska använda. Den lägger jag där irisen sen kommer vara mörkast. Där det ska vara allra mörkast lägger jag på två lager.
 
5. Nu tar jag den näst mörkaste nyansen till irisen och ritar över det jag ritat i irisen (krävs för att det inte ska bli några fula kanter) och ritar även lite utanför det på det än så länge vita området inne i irisen.
 
6. Upprepar steg fem fast använder en ljusare nyans.
 
7. Jag fyller i det sista av det som ska vara färgat i irisen med den ljusaste nyansen.
 
8. Nu använder jag den blåa färgpennan. Jag drar lite olika långa sträck från pupillen och utåt och från irisens kant och inåt. Jag tar i ganska hårt här. Sen drar jag sträck över hela irisen men är lite lättare på handen.
 
9. Nu använder jag den vita färgpennan. Där irisen ska vara ljusast ritar jag hårt med denna vita färgpenna.
 
10. Nu använder jag min vita gel-pen. Med den ritar jag en del vita sträck där jag nyss ritat med den vita färgpennan - alltså där irisen ska vara ljusast. Jag rättar även till där det kommit färg utanför konturerna genom att täcka över det med min gel-pen.
 
11. Jag finsilpar lite och färglägger huden runt ögat (orkar inte visa hur man gör detta, he-he)
 
Nu har du ett färdigt öga om du följt instruktionerna. Tadaaaaa.
Gjorde ögat på ca. 10 minuter om man inte räknar med tiden det tog att ta alla bilder emellan alla steg.
 
Hope you liked it!

Postat av: Ella

GUUD så snyggt!

2012-11-30 @ 21:58:04
Postat av: Bonnie

Åååh helt underbart! herregud vad du är sååå braa!

2012-11-30 @ 22:04:14
Postat av: ME

OMFG!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ska pröva direkt!!!!

2012-11-30 @ 22:11:12 | URL: http://hostboken.bloggplatsen.se
Postat av: Nadia

Jag kan redan måla ögon, men har inte utrustningen som du har. Typiskt. :c

2012-11-30 @ 22:16:05 | URL: http://photobynadia.blogg.se
Postat av: Ninjago

Awsume,snyggare än vad jsg ritar..Jag ba:
Cirkel,cirkel,och mindre cirklar i cirkeln...Ingen fattade

@PowerOfMe,SWE gSm

2012-11-30 @ 22:17:13 | URL: http://seristliv.blogg.se
Postat av: Love you

OMG OMG Vad har du köpt din '' utrusning? '' Blir jätte glad om du svarar!!! <3<3<3

Svar: inframescrapbooking.se/ Och på panduro och akademibokhandeln.
Ebba B

2012-11-30 @ 23:01:08 | URL: http://Minitchii.devote.se
Postat av: Moa

du är så himla duktig! :o
måste verkligen prova jag med! :3

2012-12-01 @ 11:20:32
Postat av: ME

kan du skrva vad promarkerpennorna heter?

Svar: De ser du på bild nummer 1, om du klickar på den.
Ebba B

2012-12-01 @ 17:07:17 | URL: http://hostboken.bloggplatsen.se
Postat av: Linnéa ( lilla lemon )

Tack, bra tips!

2012-12-02 @ 15:45:56 | URL: http://moonflowers.blogg.se/
Postat av: Bontain

Dog för den är så vacker, det ser ju ut somatt jag kan peta på ögat!?!?!?

2012-12-03 @ 08:12:33
Postat av: Anna Karin

Så läckert! Tycker du är så himla duktig!

2012-12-04 @ 20:42:41 | URL: http://www.annakarinsartandplej.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0