Rita hår

Nu tänkte jag då visa steg för steg hur jag ritar hår. På mitt sätt då. Om ni ritar hår och gått efter denna guide och sedan lägger ut det på en blogg eller någon annan sida så vill jag att ni länkar till min blogg och skriver att ni blivit typ inspirerade av mig. He-he.
 
Då jag gör detta hår använder jag mig av tre olika nyanser av lila (olika ljusa, men även i lite olika färgskalor, jag använde mig av aubergine, purple och lilac), en vanlig lila färgpenna och en 0.1 mm pigment liner.
 
1. Först ritar jag bara upp formen på håret med en stiftpenna och fyller sedan i med en 0.1 mm pigment liner. Jag har markerat områdena på håret där håret delar sig som ni ser på bilden.
 
2. Där håret ska vara som mörkast ritar jag små, tunna sträck (som hårstrån) med en 0.1 mm pigment liner.
 
3. Med den mörkaste promarkern ritar jag nu streck där det ska vara mörkast (som på bilden). Det gör inget om sträcken är ganska tjocka.
 
4. Nu tar jag den näst mörkaste/ljusaste promarkern och upprepar steg 3, bara att jag låter strecken gå lite längre.
 
5. Nu upprepar jag steg 4 med den ljusaste promarkern. Jag lämnar även kvar lite vitt som glans.
 
6. Jag avslutar med att dra lösa streck över hela håret (även det vita) i samma riktning som jag vill att hårstråna ska ligga i med mina lila färgpenna. Med den lila färgpennan ritar jag även lösa streck lite utanför håret som lösa hårstrån.
 
Tadaaaaaa. Du har ett acceptabelt hår!
 

Postat av: Miranda

Jättebra! Tack för tipset, ska testa med mina promarkers nu. c:

2012-12-28 @ 16:56:54
Postat av: Anton

Jättebra guid =^-^=

2012-12-28 @ 16:57:45
Postat av: majskolven

Åh, du gör så otroligt fina bilder

2012-12-28 @ 17:29:18 | URL: http://mangosorbet.blogg.se/
Postat av: Alice

Du ritar lika fint som alltd <3! Ska pröva själv när jag får tid!

2012-12-28 @ 19:16:37
Postat av: Ellen

Tack! Jag övar på att rita hår så detta var en riktig hjälp!

2012-12-28 @ 19:40:47 | URL: http://contours.blogg.se
Postat av: Fell

Tack :)

Hade tänkt köpa promarkers

2012-12-28 @ 22:05:17
Postat av: Madde

Har nu suttit och kollat igenom hur många bilder som helst, och har endast kommit fram till en sak...
DU ÄR HELT FANTASTISK! Du målar sånt jag fantiserar om att göra, men när det väl hamnar på pappret blir det treåringsnivå.
Jag har tränat på skuggning i några år men har inte kommit i närheten av så verkligenhets troget som du. Eller bra.
Så återigen, dina bilder är... Jag är ordlös.

Svar: Åhh, tack fina du!
Ebba B

2012-12-28 @ 22:17:45 | URL: http://youknowthagurl.blogg.se
Postat av: ME

kan inte du typ göra en bok eller ngt? som man kan skriva ut o lära sig ifrån???

Svar: Nja. Det känns lite väl krävande.
Ebba B

2012-12-29 @ 17:48:50 | URL: http://hostboken.bloggplatsen.se
Postat av: Alice

Hej, jag har fått en slags kork liksom som man sätter på promarkern så att stiftet blir tunnare. Men vet du om pennan förstörs då och inte går att använda som vanligt om man tar bort korken?

Svar: Sådana korkar skada inte pennan.
Ebba B

2012-12-29 @ 19:58:39 | URL: http://alicepaint.blogg.se
Postat av: Anonym

Tack för guiden! Hjälpte jätte mycket!! :)

2012-12-30 @ 13:51:31
Postat av: Wilma

Hej! Jag har några frågor angående promarkers.

1. Är det "svårt" att måla med dem eller går det lätt och snabbt?
2. Måste man ha ett speciellt block att måla på, eller funkar det med vanligt papper?
3. Jag är inte van vid att måla med färg (målar alltid med blyerts eller kol), Men hur "skuggar" du med färg? Något jag inte förstår hur man gör.. he-he.

Jag hade tänkt köpa promarkers kanske redan imorgon, så hoppas du vill svara på mina frågor. :)

Svar: 1. I början är det svårt, men det blir lättare allteftersom
2. Det funkar på vanligt papper, men jag rekomenderar dig att inte använda vanligt papper. Färgen i pennorna tar slut fortare (pappret suger åt sig mer färg) och färgen blöder igenom pappret och ut på andra sidan.3. Det går liksom inte att förklara bara sådär.
Ebba B

2013-01-01 @ 12:57:52
Postat av: Freaky.

Väldigt fint. :)

2013-01-04 @ 13:25:14
Postat av: Anonym

Kan du göra fler guider någon gång i framtiden? :)
T.ex hur du skuggar kläder, skuggor i ansiktet m.m :3

Svar: Perhaps
Ebba B

2013-01-06 @ 15:55:23
Postat av: Sayuri

Hej! Undrar om du vet vart jag kan hitta en perfect tip. Alltså en sån "kork" som man sätter på sin promarker för att göra spetsen ultraliten :D Tacksam för svar! :)

BTW: ÄLSKAR dina teckningar :D Över mycket själv :)

Svar: Jag använder aldrig sådana. Men kolla panduro.
Ebba B

2013-01-12 @ 23:44:32
Postat av: Främling

Du är så duktig med promarkes!
En fråga; vilka färger/nyanser använder du för ljus hy och mörkare hy??

Besöker din blogg varje dag^^

Svar: Det varierar mycket.
Ebba B

2013-01-18 @ 09:43:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0