Bättre sent än aldrig!

...ett mycket bra ordspråk enligt mig.

I alla fall, jag har X antal gånger blivit ombedd att göra ett inlägg med allt mitt ritmaterial, så här kommer det!


Promarkers:
 

Promarkers är de pennor jag färglägger mina bilder med. Det är en spritbaserad tuschpenna vars färg blir otroligt jämn om man ritar nog snabbt. Dessa pennor kostar i butik oftast runt 30 kr/st och man kan även köpa paket med fler pennor. Då får man dock inte själv välja exakt vilka nyanser man vill ha. Man kan även beställa från internet lite billigare - jag rekommenderar denna sida; inframescrapbooking.se. De levererade ohyggligt snabbt och var väldigt billiga. Det är dock inte värt att beställa bara typ 3 pennor, eftersom det blir frakt också.

Jag har 111 st promarkers (vissa dock av samma nyans), och jag har för mig att det finns runt 140 olika nyanser. Jag har sorterat dom efter färg för att lättare hitta rätt nyans (inte helt enkelt att finna en speciell penna bland 100 st).

Lite som är bra att veta om dessa pennor för övrigt är det att de måste ligga ned - annars blir det förstörda - och de blöder ut lite, alltså, färgen sprider sig lite över pappret, så håll dig någon millimeter från konturerna. Har du inte ett speciellt sorts papper så blöder färgen även igenom pappret - så se till att ha något under. Pennorna håller relativt länge, hur länge beror på hur mycket du använder pennan och vad för papper du ritar på.

Jag rekommenderar dig inte att köpa promarkers om du ogillar tusch. Det är typ lite samma sak. Bara att promarkers får jämnare färg.


’Konturpennor’:
 

Jag gör oftast konturerna på mina bilder med en väldigt tunn svart penna. Jag har provat flera olika sorters, men fortfarande inte hittat en perfekt. Jag har bland annat prövat pigmentliners, fineliner (tycker dock att dom är lite för breda) m.m.. Jag vill att spetsen inte ska vara bredare än 0,1 mm. Helst 0,05 mm.


Vita pennor:
 

Använder vita pennor ofta till olika saker.

Min vita gel-pen (den tunna vita) och min vita poscapenna (dessa pennorna är lite som tipex på penna) använder jag ofta till att måla över om det kommer färg utanför konturerna eller för att göra vita detaljer. Skillnaden mellan gel-pen och poscapennan är väl att poscapennan är lite mer flytande och bredare. Men konceptet är detsamma.

Jag använder även en vanlig vit färgpenna för att få till glansen.


‘Skisspenna’:

Jag skissar oftast med en helt vanlig stiftpenna. Mer komplicerat än så är det inte. Är även väldigt lös på handen då jag skissar. Och jag suddar med ett helt vanligt sudd.

Papper:
 

Det papper man använder promerkers kallas MarkerPad. Detta pappret är speciellt på det sätt att ena sidan är behandlat så att inte färgen ska gå igenom pappret och pappret suger inte åt sig mycket färg. Man kan därmed bara rita på ena sidan av pappret, färgen fäster inte på den andra sidan. Pappret i sig är väldigt tunt och sladdrigt, så var försiktig då du suddar, det är jättelätt att råka vika pappret.

Man ska absolut INTE ha ett tjockt papper - som vissa påstår eftersom de inte vill att färgen ska gå igenom pappret. Det suger åt sig pennans färg och då tar pennorna slut mycket, mycket fortare.


Ja, jag tror det var allt. Applåder om du läste allt. Det blev ett ganska långt inlägg, tihi!

Postat av: :D

Länken funkar inte, kan du inte skriva den i en kommentar? :)

Svar: Har uppdaterat nu och skrivit dit adressen!
Ebba B

2012-09-13 @ 20:31:56
Postat av: Gemi

Var köper du papperet och ungefär vad kostar det? Jag behöver nytt papper som inte typ... Smular sönder när jag ritar på det. :c

Svar: Vet inte riktigt vart man kan köpa.. Panduro? Mina köper jag på en lite konstshop. Ett block med 50 papper kostar kanske 49 kr. Ganska dyrt, men, ah.
Ebba B

2012-09-13 @ 20:43:45
Postat av: Gemi

Jag köpte tidigare mina på panduro, men jag har nu insett att det är svindyrt nämligen. Man blir ju typ rånad D:
Men jag ska försöka hitta andra ställen att handla på, tack för tipset!

2012-09-13 @ 20:49:47
Postat av: Cicci

Lärde mig mycket även om jag inte ritar, mycket bra!:D

2012-09-14 @ 08:30:57 | URL: http://cezia.nu
Postat av: Alice

Tack så otroligt mycket, du ritar så fantastisk och har undrat länge vad du använder (förutom din naturliga talag då). Bara en fråga, vilken promarker nyans använder du till hudfärg?

Svar: Jag använder tre nyanser;Blush, tan och ivory.
Ebba B

2012-09-15 @ 11:35:25
Postat av: Linn

Gosh...är så avundsjuk på dej :( älskar promarkers men har dock inte så många...och de pappret du har, min mamma hitta de (i sommras) och jag älskar de!

Men vilken fineliner som du har provat är bäst? (:

Svar: Jag använder som sagt inte fineliner eftersom de har så breda spetsar. Jag använder lite olika. Pigmentliner ä ganska bra.
Ebba B

2012-09-15 @ 21:22:08
Postat av: Emma

Gosh, gemignukvinna! :c

2012-09-17 @ 12:18:00
Postat av: Linnea - A NEW KIND OF PHOTOGRAPHING

När du gör kanter och så med svart . eller annat som ska vara tunt med svart, använder du då en annan sorts penna eller som en liten grej man sätter på pennan ?

kram"! :]

Svar: Nej, använder inte promarkers till konturerna över huvud taget.
Ebba B

2012-09-18 @ 17:39:35 | URL: http://bycjs.blogg.se
Postat av: aleks

använder samma papper som du gör och promarkes,dom är så himmla bässt ^^

2012-09-21 @ 16:23:05 | URL: http://Mylifebypictures.blogg.se
Postat av: Emelia

Proffsigt. Du ritar azuum. <3

2012-10-10 @ 20:00:48
Postat av: Anja-Kristin

Fick ProMakers i julklapp. Skitglad! :D

Svar: Så trevligt.
Ebba B

2012-12-24 @ 19:00:30
Postat av: Jag.

Blocket med pappren du använder finns också på hemsidan du länkade. :)


Svar: Så bra
Ebba B

2013-02-02 @ 16:46:48
Postat av: Josefin

Hej!
Jag tänkte fara till Panduro idag och köpa lite av dessa pennor.

Kan du göra ett inlägg om hur du skuggar? Eller en video? Hade så gärna velat se steg för steg hur du gör, vilka nyanser du använder osv.

Ha en bra helg!

Svar: Vi får se!
Ebba 15

2013-03-08 @ 15:45:50
Postat av: M

Promarkers och block och väskor och fineliners finns också på artistbutiken.se :) Ganska okej priser också tycker jag.

2013-04-03 @ 11:15:10
Postat av: hej

Länken funkar inte. När jag söker på: inframescrapbooking.se Står det att dem inte hittar sidan :(

Svar: Den har nog tagits bort eller något då :/Länken fungerade tidigare
Ebba B

2013-06-24 @ 21:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0