Frågestund - Svar

Konst/rit-relaterat:

Vilka pennor använder du när du tecknar/ritar?
De kallas promarkers. Det är en spritbaserad tuschpenna. Ni kan läsa mer om dom här;
http://seeds.blogg.se/2012/september/battre-sent-an-aldrig.html

Har du några tecknar tips till en nybörjare?
Inte mer än de lite typiska ‘Öva och finn din egen stil’.

Vilket papper använder du när du ritar med promarkers?
De kallas ‘Marker pad’ och du kan även läsa mer om dom här;
http://seeds.blogg.se/2012/september/battre-sent-an-aldrig.html

Kan du lägga in lite bilder som ger dig inspiration?
Jovisst kan jag det! Ska börja göra det i framtiden - lovar!

Vilka rit/ design bloggar följer du?
Endast Melindas blogg;
dyingtobereborn.blogg.se

Skulle du kunna göra en video när du ritar?
Jag har länge tänkte göra det men har som aldrig kommit till skott. Jag ska försöka fixa det någon gång. Men behöver lite hjälp med det tekniska - tur att jag har min storebror!

Vad gillar du att rita allra mest?
Det är en otroligt bra fråga! Jag gillar nog mest att rita hår och kläder/tyg. Det är otroligt kul tycker jag, att få till glansen, skiftningarna och skuggorna rätt. Halsar är också en favorit.

Är din hobby att rita/måla? Isåfall hur upptäckte du det ?
Absolut! Jag vet inte ens om jag upptäckte det. Jag har som levt med det hela mitt liv. Jag har ritat sedan jag var 5 månader.

Vilka 10 promarker färger är dina favoriter?
Det är en bra fråga - jag är väldigt förtjust i dom alla. Men om jag måste välja... Ivory, pastel pink, soft peach, khai, putty, lilac, pastel green, slate och poppy.

Favorit illustratör, konstnär?
Jag är lite barnsligt förtjust i konstnärerna Salvador Dali och Vincent Van Gogh

Dina favoritfärger?
Jag har förfärligt många, så orkar inte räkna upp dom. Men jag kan berätta att jag gillar mörka grådaskiga färger och pasteller. Är inte vidare förtjust i kraftiga färger.

Börjar du med den ljusaste Promarkers och lägger på mörkare och mörkare, eller tvärtom?
Jag brukar köra lite olika. Tycker bägge sätten funkar bra.

Vilken konststil gillar du allra minst och varför?
Hmm.. Tror inte jag har någon som jag gillar minst. Tycker om alla, de har alla sin egna lilla charm. Fast dadaismen är jag inte vidare förtjust i.

Hur gammal var du när du började rita på "allvar"?
Det skulle jag nog vilja säga var i slutet förra sommaren. Det var då jag upptäckte det underbara med tusch.

Hur kan du vara en så stark människa? Du måste få hur jävla mycket kritik som helst, och ändå ha ett pokerface som få.
Faktum är det att jag inte får vidare mycket negativ kritik. Och då man får det så är det bäst att bara tänka igenom varför någon har skrivit det som de skrivit. Om det är väldigt överdrivet så kan man ofta ta för givet att det bara är någon omogen person som är avundsjuk.

Varifrån får du all din inspiration?
Det varierar ganska mycket. Bilder på nätet inspirerar mig ganska ofta, och ibland poppar det bara upp idéer. Även olika miljöer kan inspirera mig.

 

Random:

Vad heter du?
Ebba.

Hur ser ditt täcke ut?
Jag har faktiskt två stycken (är ganska frusen av mig) och de bägge är helt vanliga och vita.

Hur ser din favorit stil ut?
Vad för stil? Klädstil? Jag gillar ganska klassiska och romantiska kläder. Blusar med peterpankrage, raka långkjolar, fluffiga kortare kjolar, ganska slappa klänningar i fina tyg.

Är du Harry Potter-freak?
Nope. Har inte ens läst bäckerna, heh.

Vad brukar du göra på din fritid?
Halva min tid går väl åt till plugg. Annars brukar jag sitta en hel del vid datorn och göra allt möjligt, rita och skriva en del. Brukar också läsa varje kväll.

Gillar du att läsa? Vad för sorts böcker? Vilken/vilka är din favoritbok/böcker?
Jo, jag gillar att läsa. Om det är bra böcker som man kommer in i snabbt. Jag gillar väl de flesta böckerna. Men de sk gärna vara ganska ‘djupa’ böcker som man kan tänka en hel del till. Jag har nog ingen favoritbok egentligen.

Nämn en bok du verkligen inte gillar.
Jag har inte läst någon riktigt dålig bok - så tror inte jag kan nämna en sådan. Brukar lägga ifrån mig böcker om jag inte gillar dom.. Eller vänta, en bok som jag trots allt tog mig igenom - trots att jag ogillade den - var ‘Skuggvarelser’. Den var verkligen inte bra.

Vilket typsnitt tycker du bäst om?
Times, helt klart. Enkelt och fint. Lite romantiskt.

Använder du ansiktsvatten?
Nope.

Vem/vilka är dina favorit Artister/band?
Jag älskar Lana Del Rey. Tycker även om Radical Face, First Aid Kit och Tallest man on earth väldigt mycket. Sen så gillar jag också Pink Floyd, Scorpions och Queen ganska skrapt.

Vem är din förebild ?
Vet inte. Tror inte direkt jag har någon.

Är du en optimist eller pessimist?
Pessimist utan tvekan!

Vilket är ditt favoritnamn?
Hmm, det är en bra fråga. Tycker ‘Brianna’, ‘Sally’, ‘Timothy’ och ‘Meredith’ är fina namn.

Vad gillar du för musik?
Allt möjligt! Utom det som spelas på radion.

Vad har du för design på din blogg?
Jag utgick ifråna ‘fashion’, har dock lekt mycket med den.

Vilka bloggar läser du?
Melindas blogg (dyingtobereborn.blogg.se) och Matildas blogg (pastellgul.blogg.se). Är ingen vidare duktig bloggläsare, hah.


Ja, jag tror det var allt då. Om ni har några följdfrågor kan ni ställa dom i kommentarerna och det är där jag även kommer svara på dom.


Postat av: Emma

Du är skitbra på att rita halsar. Just sayin'

2012-10-29 @ 18:44:23 | URL: http://mittlivsfotografi.blogg.se
Postat av: Johanna

Fin blogg =)

2012-10-30 @ 16:43:21 | URL: http://makeupmylife.devote.se
Postat av: p h i c s . b l o g g . s e - Linnea -

Vad har du för e- mail ?
Hade nämligen tänkt att ifall jag skulle typ kunna få en "intervju! utav dej som visas upp på bloggen. Eftersom jag själv gillar att rita så vill mina läsare veta vilka bloggar jag läser (alltså din ) och då tänkte jag typ att du ville svara på lite frågor med mera :]

om du inte vill ge ut det i kommentar så skicka ett mail till min e-mail ([email protected])

kram!

Svar: Jag kan mejla dig den!
Ebba B

2012-10-30 @ 18:15:07 | URL: http://phics.blogg.se
Postat av: Tova

Håller med, Skuggvarelser är urdålig.

Svar: va?
Ebba B

2013-05-11 @ 18:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0